تاکید محیط زیست بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به عوامل موثر بر کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: لازم است به موضوع از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید و توزیع سوخت های استاندارد در کشور توجه داشته باشیم چونکه خودرو ها در گذرگاه های میان شهری از سوخت های غیراستاندارد استفاده و آلودگی هوا را به کلانشهرها منتقل می کنند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، داریوش گلعلی زاده در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک با شعار «هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی» که امروز در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حضور انوشیروان محسنی بندپی – استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم، پیروز حناچی – استاد دانشکده معماری دانشگاه تهران و شهردار سابق تهران و عباس شاهسونی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت – برگزار شد، با اشاره به شعار روز هوای پاک و با اعلان اینکه بهتر است نام این روز را به «در آرزوی هوای پاک» تغییر دهیم، اظهار داشت: سال قبل در تهران حدود ۱۵۰ روز هوای ناسالم داشتیم و امسال تا به امروز ۶۲ روز که این روندی رو به کاهش است. در شهرهای تبریز، اصفهان، مشهد و خوزستان افزایش روزهای آلوده و ناسالم داشته ایم. ما در ایام پاییز باتوجه به کاهش دما و عدم وزش باد بیشترین روزهای آلوده را تجربه کردیم.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که در ایام اخیر در اصفهان به هیچ وجه از سوخت مازوت استفاده نشده است و در تهران هم تنها کارخانه ای که توانایی استفاده از سوخت مازوت را داشته با پیگیری های سازمان محیط زیست محفظه های مصرف سوخت مازوت آن پلمب شده است.

گلعلی زاده درباره بودجه و اعتبارات تخصیص یافته در جهت اعمال قانون هوای پاک اظهار داشت: پس از تصویب قانون هوای پاک به سبب نداشتن اعتبارات، خیلی از قوانین به خوبی انجام نشد. در زمان پایش و نظارت قوانین، اگر لازم باشد قانون را اصلاح می نماییم. از منظر زمان اجرا، یک سری تکالیف مقطعی هستند و یک سری اقدامات هم همچون از رده خارج کردن خودرو های فرسوده وکنترل معاینه فنی تکالیف مستمر هستند که همیشه باید انجام شوند.

وی اضافه کرد: ما باید بر موضوع از رده خارج کردن خودرو های فرسوده، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و تولید و توزیع سوخت های استاندارد در کشور توجه داشته باشیم چونکه خودرو ها در گذرگاه های میان شهری از سوخت های غیراستاندارد استفاده و آلودگی را به کلانشهرها منتقل می کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معاینه فنی موتورخانه ها و سامانه های احتراقی و نصب فیلتر جاذب دوده(dpf) روی خودرو های دیزلی درحال تردد، به کارگیری روش ها و تکنولوژی های جدید و پایش منابع آلاینده ها باید بطور جدی به آن پرداخته شود و استفاده از سوخت پاک در نیروگاه ها و نوسازی صنایع و نیروگاه ها در دستورکار باید قرار گیرد چونکه نیروگاه های ما بسیار فرسوده و قدیمی هستند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از طرح های شهری، طرح های خودرومحور هستند، اظهار داشت: اگر اتوبان قبلا برای عبور۱۰ خودرو مناسب بود، امروزه برای عبور ۱۰۰ خودرو مناسب می باشد این یعنی اهرم تشویق برای مردم که از خودروی شخصی استفاده کنند.

گلعلی زاده با اعلان اینکه ما باید به توسعه زندگی در خارج از تهران بپردازیم، اظهار نمود: سالانه به اندازه یک شهرستان به جمعیت تهران افزوده می شود و بتازگی ۱۰هزار خودرو در تهران درخواست تعویض پلاک از شهرستان به تهران را داشته اند تا در یکی از تاکسی های اینترنتی فعالیت کنند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: برخی سربازان پس از اتمام دوره سربازی در تهران می مانند و بعضی دانشجویان که پس از اتمام دوره دانشجویی در تهران تشکیل خانواده می دهند و خانواده هایشان نیز به تهران می آیند به این شیوه هرساله افزایش مهاجرت از شهرستان ها به تهران را داریم. ما باید نگاهمان به خارج از تهران باشد نه فقط به داخل شهر و باید به فکر توسعه شهرها باشیم تا مهاجرت به کلانشهرها کنترل شود.

وی اضافه کرد: تهران به انبار کشور تبدیل گشته است. در جنوب تهران و منطقه۱۸ کامیون های حمل بار درحال عبور و مرور هستند و در این مناطق غلظت آلاینده های جوی بسیار بالاست.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ۹۲ درصد از مردم دنیا در مناطقی زندگی می کنند که غلظت آلاینده های هوا بیشتر از رهنمود سازمان جهانی بهداشت است و آلودگی هوا دومین علت مرگ پس از بیماریهای غیر واگیر است و بیشتر از سیگار کشندگی دارد. سالیانه ۵۰۰هزار مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا در جهان اتفاق می افتد و آلودگی هوا در میزان امید به زندگی هم تاثیر زیادی دارد.
رتبه ششم ایران در غرب آسیا از نظر آلودگی هوا
در ادامه این جلسه عباس شاهسونی – عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت- درباره مقایسه وضعیت کیفیت هوای ایران با سایر کشورها اظهار داشت: ما در منطقه غرب آسیا رتبه ششم آلودگی هوا را داریم و میانگین ذرات معلق در منطقه غرب آسیا هیچکدام از کشورها نمی تواند به رهنمودهای سازمان جهانی برسند.

وی اضافه کرد: تعداد سالهای عمر از بین رفته در شهر تهران ۴۵ هزار سال در سال۹۹ بوده و ۲۸ هزار و ۹۰۰ نفر تعداد مولدهای از بین رفته برمبنای آلودگی هوا بوده است. تعداد کل مرگ های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در سال ۹۵تا ۹۹ روند افزایشی داشته و ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.

رئیس گروه سلامت هوا وتغییر اقلیم وزارت بهداشت افزود: مطالعات نشان داده است که در میان همه عوامل خطر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در دنیا و ایران به ترتیب ششمین و پنجمین عامل خطر بیش ترین درصد موارد مرگ را به خود مختص کرده است.

وی اضافه کرد: مقایسه درصد شاخص کیفیت هوا در ضمن سالهای ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۹ در کشور نشان میدهد تعداد روزهایی که در محدوده شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب قرار داشتیم، افزایش و تعداد روزهایی که در محدوده شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول و ناسالم برای گروه های حساس بود، کم شده است.

شاهسونی در آخر اشاره کرد: در شهرهای مورد مطالعه کشور ایران حدودا ۱۶.۱۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خوب پاک (رنگ سبز)، ۶۳.۲۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۱۵.۸۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم برای گروه های حساس (رنگ نارنجی)، ۴.۰۴ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، ۰.۳۲درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، ۰.۲۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه ای) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.