سفارش های بهداشتی طب ایرانی برای نوروز ۱۴۰۱

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به این که در روزهای نوروز گاهی سبک زندگی از حالت عادی و طبیعی خارج شده که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، به مردم سفارش کرد تا در این ایام مراقب ساعت خواب، نوع تغذیه و آداب خوردن آن و سایر اصول شش گانه سبک زندگی باشند.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر نفیسه حسینی یکتا، با اشاره به پیش رو بودن تعطیلات نوروزی و افزایش دید و بازدید و مسافرت ها اظهار داشت: برای پیش گیری از افزایش آمار مبتلاشدن به کرونا نیاز به همراهی و مشارکت جدی مردم داریم؛ مراقبت ها و رعایت پروتکل ها همچون حفظ فاصله اجتماعی و زدن ماسک باید بطور جدی ادامه یابد، تا حد امکان دید و بازدیدها مجازی باشد، در صورت بروز کوچکترین علامت از رفتن به میهمانی و مسافرت خودداری شود، ضمن این که حتما پیش از سفر یا دید و بازدیدهای نوروزی دوز دوم و سوم واکسن کرونا تزریق شود.

وی با اعلان اینکه برای پیش گیری از مبتلاشدن به کرونا علاوه بر رعایت پروتکل ها نیاز به تقویت سیستم ایمنی بدن داریم؛ اظهار نمود: یکی از نکات مهم برای افزایش سیستم ایمنی بدن این است که سبک زندگی سالمی داشته باشیم، در آموزه های طب ایرانی، اصول شش گانه سلامتی و سبک زندگی سالم را داریم که برگرفته از منابع طب سنتی ایران است که الگوهای صحیح بهداشتی و زندگی سالم را در شش محور تدبیر آب و هوا، تغذیه، ورزش و استراحت، حالات روحی، خواب و بیداری، استحمام و چگونگی دفع مواد زاید از بدن ارائه می دهد.

حسینی یکتا افزود: در سفرهای نوروزی گاهی سبک زندگی از حالت عادی و طبیعی خارج می شود که سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود پس در این ایام باید حواسمان به ساعت خواب، نوع تغذیه و آداب آن و سایر اصول شش گانه سبک زندگی باشد.

این پزشک و متخصص طب ایرانی در پاسخ به این پرسش که چه دمنوشی برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، اظهار داشت: ترجیح می دهم بجای معرفی یک دمنوش، مردم را به مطالعه و عمل به پروتکلهای ابلاغی وزارت بهداشت یا همان «توصیه های پیشگیرانه و درمانهای کمک کننده طب ایرانی در کووید ۱۹ » دعوت کنم.

وی در توضیح این پروتکل ها اظهارکرد: از شروع شیوع ویروس کرونا طرح های تحقیقاتی مستند و علمی فراوانی با موضوع کرونا و طب ایرانی شروع شد پس از آن که این پروتکل ها و مجموعه سفارش ها در کمیته ملی کرونا توسط متخصصان بررسی گردید، در نهایت تایید و دی ماه امسال از طرف وزارت بهداشت به تمام دانشکده های پزشکی و مراکز درمانی ابلاغ گردید تا در کنار سایر روش های درمانی طب رایج مورد استفاده قرار گیرد. این همان رویکرد تلفیقی سازمان جهانی بهداشت است که به کشورهای عضو سفارش می کند که از هر دو طب رایج و سنتی در کنار هم استفاده کنند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی اشاره کرد: آنچه در این پروتکل ها آمده سفارش های ساده و موثری در اصلاح سبک زندگی و برخی دستورالعمل های ساده در کمک به درمان سریع تر کرونا و معرفی برخی گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی با اشاره به این که از شروع شیوع ویروس کرونا طرح های تحقیقاتی زیادی با موضوع کرونا و طب ایرانی درباب تولید داروهای گیاهی شروع شد، اظهار داشت: بعد از انجام کارآزمایی های بالینی و اثبات اثربخشی آنها، ۱۷ دارو از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفتند و هم اکنون ۱۰ فراورده طبیعی برای مساعدت با درمان کرونا در بازار دارویی کشور موجود است.

بنابر اعلام وبدا، حسینی یکتا در آخر ضمن سفارش به مردم برای عمل به پروتکلهای ابلاغی وزارت بهداشت، اظهار داشت: این پروتکل ها برای عموم مردم قابل استفاده می باشد، در کنار آن یکسری از سفارش ها بصورت موشن گرافی طراحی شده که به همراه پروتکل ها در سایت دفتر طب ایرانی و سایر صفحات مجازی این دفتر قابل دسترسی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.