محققان می گویند؛ تاثیر کمبود ویتامین D بر قدرت باروری زنان

پژوهشگران معتقدند ویتامین D با نرخ باروری بالاتر و حاملگی سالم تر در بانوانی که اهتمام در آبستن شدن دارند ارتباط داشته باشد.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از زی نیوز، ویتامین D که بعنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می شود در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست تولید می شود و همین طور می تواند بوسیله غذا و مکمل ها نیز جذب شود.
با این حال، خیلی از مردم نمی دانند که سطح ویتامین D ممکنست در باروری آنها اختلال بوجود آورد.
رایج ترین نوع ویتامین D کلکلسیفرول است که در پوست و همین طور برخی غذاها و مکمل ها یافت می شود. نوع تجویزی ویتامین D ویتامین D۲ (ارگوکلسیفرول) است. طبق یک مطالعه، ویتامین D۳ مؤثرتر از ویتامین D۲، متابولیزه می شود.
اگر زمان کافی را در آفتاب بگذرانیم، می توانیم تمام ویتامین D مورد نیاز خودرا جذب نماییم. با این وجود، خیلی از زنان در طول سال به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرند تا سطح ویتامین D خودرا در حدسالم نگه دارند. از آنجا که تعداد کمی از غذاها بطور طبیعی سرشار از ویتامین D هستند، دریافت مقدار کافی از آن بوسیله رژیم غذایی ممکنست دشوار باشد.
همچنین برخی مطالعات نشان می دهند که کمبود ویتامین D با نرخ موفقیت هم در IVF و هم در انتقال جنین های تخمک اهداکننده منجمد مرتبط می باشد.
اگرچه داده های مربوط به ویتامین D و باروری قطعی نیست، اما مطالعات گوناگون نشان داده اند بانوانی که سطح ویتامین D خون شأن ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر است، نسبت به بانوانی که سطوح پایین تری از ویتامین D دارند، نرخ حاملگی بالاتری دارند.
طبق مطالعات، بانوانی که سطح ویتامین D کافی دارند، چهار برابر بیشتر از بانوانی که سطح پایین ویتامین D دارند، بوسیله IVF حامله می شوند.
علاوه بر نور خورشید، می توان ویتامین D را با خوردن غذاهای زیر نیز به رژیم غذایی افزود:
– ماهی های چرب و غذاهای دریایی، همچون سالمون، ماهی تن و ماهی خال مخالی
– گوشت قرمز
– جگر
– زرده تخم مرغ
– غذاهای غنی شده با ویتامین D.
مصرف بیش از اندازه ویتامین D برای مدت طولانی می تواند موجب تجمع بیش از اندازه کلسیم در بدن شود که در نهایت می تواند منجر به تضعیف استخوان ها و همین طور لطمه به قلب و کلیه ها شود. بیش از ۱۰۰ میکروگرم ویتامین D در روز می تواند مضر در نظر گرفته شود.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.