نوشیدنی که خطر بیماری قلبی را تا ۴۲ درصد می افزاید

یسکافه: خراسان رضوی روزانه یک وعده یا بیشتر نوشیدنی های شیرین، همچون نوشابه های کالری دار، آبمیوه با شکر افزوده شده، آب های شیرین شده یا چای می تواند بطور شایان توجهی خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی (CVD) را افزایش دهد.
به نقل از هلث، تنها یک وعده در روز از هر نوشیدنی شیرین شده با شکر، احتمال مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی را ۲۰ درصد می افزاید و بگفته متخصصان، نوشیدن روزانه آبمیوه با شکر اضافه شده خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی را تا ۴۲ درصد می افزاید.
نتایج تحقیق بزرگی بر روی ۱۰۶هزار ۱۷۸ معلم زن کالیفرنیایی بدون سابقه بیماریهای قلبی عروقی و دیابت از سال ۱۹۹۵ تا حالا در حال انجام می باشد که تأثیر نوشیدنی های شیرین شده با قند را بر سلامت قلب بررسی می کند.
پژوهشگران دریافتند، بانوانی که روزانه یک یا چند وعده نوشیدنی شیرین می نوشند، ۲۶ درصد بیشتر در معرض خطر بیماری عروق کرونر قرار دارند.
علاوه بر این، بانوانی که یک یا چند نوشیدنی شیرین در روز می نوشیدند نسبت به بانوانی که به ندرت یا هیچ گاه نوشیدنی های شیرین نمی نوشیدند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند.
برای این مطالعه، از زنان خواسته شد تا وعده های غذایی روزانه خودرا با بهره گیری از پرسشنامه غذایی گزارش کنند.
زنان جوان تر بیشترین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند را داشتند، غذاهای سالم کمتری مصرف می کردند و احتمال چاقی و سیگاری بودن آنان بیشتر بود.
پروفسور شریل اندرسون، محقق ارشد این تحقیق اظهار داشت: بااینکه این مطالعه مشاهده ای است و علت و معلولی را اثبات نمی کند اما فرض می نماییم که شکر ممکنست خطر مبتلاشدن به بیماریهای قلبی عروقی را از طرق مختلف افزایش دهد.
این نوشیدنی های شیرین موجب افزایش سطح گلوکز و غلظت انسولین در خون می شود که ممکنست اشتها را افزایش داده و منجر به چاقی شود که یک عامل خطر اصلی برای بیماریهای قلبی عروقی است.
علاوه بر این، قند بیش از اندازه در خون با استرس اکسیداتیو و التهاب، مقاومت به انسولین، کلسترول ناسالم و دیابت نوع ۲، شرایطی که به شدت با ایجاد آترواسکلروز، باریک شدن آهسته شریان ها که زمینه ساز بیشتر بیماریهای قلبی عروقی مرتبط می باشد.
نوشیدنی های شیرین شده با شکر سرشار از قند هستند، به عنوان مثال، ۱۲ اونس (۳۴۰ گرم) نوشابه معمولی حاوی ۱۳۰ کالری و ۳۴ گرم یا ۸ قاشق چایخوری شکر است.
طبق گفته انجمن قلب آمریکا، کل قند دریافتی از غذاها یا نوشیدنی ها برای زنان باید به کمتر از ۱۰۰ کالری در روز محدود شود که معادل ۲۵ گرم یا ۶ قاشق چایخوری شکر است.
این میزان برای مردان باید کمتر از ۱۵۰ کالری در روز باشد که معادل ۳۸ گرم یا ۹ قاشق چایخوری شکر است.
خیلی از افرادی که رژیم دارند می کوشند نوشیدنی های شیرین را با نوشیدنی های رژیمی جایگزین کنند اما نوشیدنی های رژیمی همچون نوشابه رژیمی حاوی سوکرالوز، آسپارتام، ساخارین یا سایر شیرین کننده های مصنوعی هستند که بیش از قند به انسان لطمه می رسانند.
راهکار ساده و سالم این است که این نوع نوشیدنی ها را با آب جایگزین کنید برای اینکه به آسانی دردسترس است و کالری صفر دارد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.