در گفت وگو با یسکافه تشریح شد دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا

به گزارش یسکافه، یک اپیدمیولوژیست ضمن اشاره به دوره پنهان ماندن علایم بیماری کرونا و آنفلوآنزا و احتمال انتقال این بیماری ها در این دوره، در عین حال سفارش هایی را به مسافران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای مصون ماندن از مبتلا شدن به کرونا و آنفلوآنزا شرح داد.

دکتر بابک عشرتی در گفتگو با ایسنا، دوره کمون کرونا و آنفلوآنزا و وضعیت انتقال این بیماریها در دوره پنهان بیماری، اظهار داشت: دوره کمون آنفلوآنزا حدود سه تا پنج روز است. این در حالیست که در رابطه با کرونا این دوره کمون مقداری طولانی تر بوده و تا ۱۵ روز هم امکان دارد تا زمان ظهور علایم بیماری زمان ببرد. در عین حال هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا انتقال عفونت در دوره کمون اتفاق می افتد؛ بطوریکه فرد امکان دارد بدون علامت باشد، اما می تواند بیماری را منتقل کند.
اقدامات بهداشتی برای پیش گیری از کرونا و آنفلوآنزا
وی اضافه کرد: به همین دلیل هم بر استفاده از ماسک در زمان شیوع این بیماریها تاکید می شود. در عین حال بحث شستن دست ها هم مهم می باشد که البته در رابطه با آنفلوآنزا بیشتر از کرونا هم اهمیت دارد و این سفارش ها بدین سبب است که میزان انتقال در دوره بی علامت یا کمون بیماری کمتر شود.
علائم آنفلوآنزا
عشرتی در رابطه با وضعیت شیوع آنفلوآنزا در کشور و علایم آن هم اظهار داشت: سویه در گردش آنفلوآنزا عموما سویه H۱N۱ بوده و سویه ای قدیمی است. از نظر علایم، ظاهر آنفلوآنزا تفاوت چندانی با کرونا ندارد؛ بطوریکه در آنفلوآنزا هم در وهله اول علائمی مانند تب، آبریزش بینی، سوزش و درد گلو پدیدار می شود و بعد به تدریج سرفه ظاهر می شود و اگر بیماری به سمت شدید شدن رود، علایم تنفسی شدیدتر را خواهیم داشت که امکان دارد بیمار در این شرایط احتیاج به بستری داشته باشد.

وی در رابطه با علایم خطر در آنفلوآنزا، اظهار داشت: افرادی که به بیماری زمینه ای مبتلا هستند مانند مبتلایان دیابت، سرطان و… یا افراد سالمند و زنان آبستن بهتر است که همان زمان که علایم و بیماری در آنها آغاز می شود، به پزشک مراجعه نموده و معاینه شوند؛ به صورت کلی هم هر کس که احساس می کند علائمش رو به بدتر شدن است، به شکلی که دارد تنگی نفس پیدا می کند، سرفه هایش بیش از اندازه زیاد شده و اذیت کننده است، بهتر است که به پزشک رجوع کنند. در عین حال جوانان و افرادی که بیماری خاصی ندارند، در منزل استراحت کنند، تب برهای ساده ای مانند استامینوفن و مایعات زیاد مصرف کنند.
توصیه های بهداشتی به مسافران جام جهانی
عشرتی در ادامه صحبت هایش با اشاره به برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر در شرایط شیوع بیماری هایی مانند آنفلوآنزا و کرونا و در سفارش هایی به ایرانیانی که قصد دارند برای تماشای این رویداد ورزشی به قطر سفر کنند، اظهار داشت: مهم ترین موضوعی که مسافران جام جهانی قطر باید رعایت نمایند، رعایت بهداشت فردی است. بخصوص بحث شستن دست ها که البته این مساله باید در همه مسافرت ها رعایت شود و به دفعات باید دست ها شسته شود. چه از وسیله نقلیه شخصی و چه از وسیله نقلیه عمومی استفاده شود، بحث شستن دست ها باید مورد توجه باشد. کسانی هم که با هواپیما و… مسافرت می کنند، همچون مسافران جام جهانی حتما باید این نکته را رعایت نمایند.

وی افزود: نکته دیگر اینست که افرادی که می خواهند سفر کنند، نباید علامت بیماری داشته باشند. اگر فردی علائمی مانند تب یا سرفه دارد، بهتر است که سفر نکند. حال اگر فردی بلیتش را خریداری نموده و قصد سفر دارد، اگر علامت دار شد، باید حتما از ماسک استفاده نماید. در رابطه با کرونا هم در کشور ما و در کشور قطر تزریق حداقل دو دز واکسن کرونا است. منتها ما در پروتکل کشوری خودمان بحث تزریق دز چهارم را هم مطرح کردیم وتوصیه می نماییم که بخصوص افراد ۱۲ سال به بالا اگر از دز سوم شان شش ماه گذشته، دز چهارم را تزریق کنند.

عشرتی افزود: در آنفلوآنزا بحث گروههای خاص مطرح است. بطوریکه اگر افراد به بیماری زمینه ای مانند دیابت و… مبتلا هستند، حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده و بعد برای جام جهانی یا سفرهای دیگر عازم شوند. در عین حال مردم وقتی وارد جاهای شلوغ و پرتجمع مانند استادیوم ها می شوند، بهتر است که ماسک داشته باشند. حتی در فضای باز هم اگر تجمع زیاد باشد، باید از ماسک استفاده گردد.

این اپیدمیولوژیست افزود: در عین حال در بازگشت مسافران هم طبق پروتکل ها مواردی مورد توجه است. بعنوان مثال اگر مسافری که وارد کشور می شود، علامت داشته باشد، باید به پایگاه بهداشت مرزی که معمولاً در فرودگاه ها و… مستقر است، رجوع کند تا اطلاعاتش ثبت گردد، آزمایش و نمونه برداری صورت گیرد و اگر تستش مثبت بود، اقداماتی مانند قرنطینه و… را انجام دهد.
تست PCR چقدر قابل اعتماد است؟
عشرتی در رابطه با میزان اطمینان تست منفی PCR، اظهار داشت: دو مسئله وجود دارد؛ یکی اینست که تست منفی واقعی باشد، اما مسئله دیگر اینست که میزان عفونت در فرد بیمار هنوز به حدی نرسیده است که تست را مثبت کند و امکان دارد منفی کاذب دهد. با اینحال ما اینطور در نظر می گیریم که فردی که تستش منفی است و علامت هم ندارد، از نظر ما سالم می باشد. اگر کسی تستش منفی باشد، اما علامت داشته باشد، امکان دارد به کرونا، آنفلوآنزا یا سایر بیماریهای ویروسی مبتلا شده باشد که این فرد باید خودش را از دیگران جدا کرده و استراحت کند. هم اکنون بیشترین زمانی که برای قرنطینه مطرح شده، پنج روز پس از تمام شدن علایم است. در عین حال معمولاً مدت زمان از میان رفتن علایم و ماندن در منزل هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا، بین سه تا پنج روز است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.