سفر وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو به البرز

یسکافه: البرز بامداد روز یکشنبه، 21 اسفندماه روبرت کارگوگو، وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو به اتفاق هیات همراه از دانشگاه علوم پزشکی البرز و زیرساخت های بهداشتی استان بازدید نمود.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر شهرام صیادی، رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز در نشستی که با حضور وزیر بهداشت بورکینافاسو در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد به معرفی استان البرز و دانشگاه و همین طور بیان دستاورد ها حوزه سلامت پرداخت.

وی با اشاره به جمعیت چهار میلیون نفری استان البرز که یکی از متراکم ترین استانها شمرده می شود، تعدادی از چالش ها و ظرفیت های مهم این استان را برشمرد.

وی اضافه کرد: با شکل گیری نظام بهداشتی و توسعه خانه ها و پایگاه های سلامت شهری و روستایی در سراسر کشور خیلی از فاکتورهای مهم سلامت، رشد قابل توجهی داشته است بطوریکه قبل از انقلاب، امید به زندگی در خانم ها ۵۵ سال و در آقایان ۵۶ سال بوده که حالا این امار به ۷۹ سال در خانم ها و به ۷۶ سال در آقایان رسیده است.

صیادی افزود: هم اکنون آمار مرگ و میر مادر حامله در میان صد هزار نفر به ۲۵ مورد رسیده است و همین طور مرگ و میر نوزاد زیر ۲۸ روز پیش از انقلاب به ۲۰ مورد در هر هزار تولد می رسد که حالا این آمار در کشور به هشت مورد و در البرز به هفت مورد کم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز به پوشش ۹۷ درصدی واکسیناسیون کرونا در گروه هدف در استان اشاره نمود و اضافه کرد: استان البرز وضعیت بسیار خوبی در واکسیناسیون کلی و عمومی دارد که همه مرهون کوشش های مراقبان و کارشناسان بهداشت در خط مقدم سلامت است.

وی اضافه کرد: در استان البرز تعداد ۲۵۴ خانه، پایگاه و مرکز جامع سلامت شهری و روستایی با هدف اعتلا سلامت فعالیت می نمایند.

دکتر صیادی در ادامه بر همکاریهای بیشتر در حوزه توسعه علمی و تولید دانش اصرار کرد و اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی البرز آماده و علاقمند بر توسعه همکاریهای دو سویه با هدف تقویت و ارتقا سلامت در هر دو کشور است.

روبرت کارگوگو وزیر بهداشت بورکینافاسو هدف از این بازدید را آشنایی با زیرساخت های بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی البرز برشمرد و اضافه کرد: علاقمند هستیم نسبت به نحوه فعالیت و ادغام بهداشت، درمان و اموزش پزشکی تحت نظر وزارت بهداشت آشنایی پیدا نماییم و برای ما جالب بود تا از این تجربیات بتوانیم در بهبود وضعیت بهداشتی و سلامت کشور بورکینافاسو استفاده نمائیم.

وی اضافه کرد: ما بی صبرانه منتظر هستیم از نزدیک نحوه ارائه خدمات و ساختار شبکه بهداشت را در کشور ایران و البرز ببینیم تا بتوانیم از این تجربه موفق استفاده نمائیم.

کارگوگو اظهار داشت: البرز در فاکتورهای سلامت به توسعه پایدار دست یافته است و آمار ها حاکی از کاهش مرگ و میر مادران حامله و نوزادان و همین طور افزایش امید به زندگی به خوبی نشان دهنده توسعه و تقویت زیرساخت های سلامت در استان و به تبع آن در کشور است.

وزیر بهداشت بورکینافاسو با اعلان اینکه توسعه ساختار نظام بهداشتی و همین طور ادغام هر سه حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت نظر و فعالیت وزارت بهداشت سبب شده است ایران نتایج بسیار عالی و قابل قبولی در فاکتورهای سلامت داشته باشد و استان البرز با این جمعیت بالا به کمک نظام بهداشتی و زیرساخت بهداشتی توانسته است در خیلی از شاخص ها حتی نسبت به میانگین کشوری رشد داشته باشد و این برای ما تجربه ای باارزش است که بتوانیم از این نظام بهداشتی در کشور بورکینافاسو نیز بهرمند شویم.

وی اظهار داشت: البرز تجربه بسیار موفقی با پوشش ۹۷ درصدی واکسیناسیون کووید ۱۹ کسب کرده است که این امر با کوشش های انجام شده در بورکینافاسو به بالای ۷۰ درصد رسیده است.

کارگوگو ضمن ابراز شگفتی از تنوع و پوشش خوب جمعیت و گروه هدف و همین طور انواع خدمات بهداشتی که در نظام بهداشتی ایران و بدنبال آن در البرز ارائه می شود، اظهار داشت: ساز و کار و برنامه ریزی های خوبی با هدف توسعه سلامت انجام شده است که با بهره بردن از این تجارب موفق، می توان تحولی را حوزه سلامت ایجاد کرد.

در پایان وزیر بهداشت بورکینافاسو به اتفاق هیات همراه از خانه بهداشت آتشگاه و مرکز جامع سلامت امام حسن (ع) در دهقان ویلا و همین طور پایگاه ضمیمه ای این مرکز بازدید کرد و از نزدیک با زیرساخت های بهداشتی و جزییات پروسه های بهداشتی که توسط کارشناسان و مراقبان بهداشت در این مراکز به گروههای سنی مختلف ارائه می شود، آشنا شد.

وی در بازدید خود از سه مرکز و خانه بهداشتی استان البرز، فعالیت ها و نحوه و نوع ارائه خدمات در نظام بهداشتی را اعجاب انگیز و تحسین برانگیز دانست و بارها طی بازدید این اقدامات را مورد تحسین و تمجید قرار داد.

گفتنی است بورکینافاسو کشوری در غرب آفریقا است که از شمال و باختر با مالی و از خاور با نیجر و از جنوب با بنین، توگو، غنا و ساحل عاج همسایه است. پایتخت آن واگادوگو است و جمعیت آن حدود ۲۰٫۸ میلیون نفر است. ۶۰ درصد مردم این کشور مسلمان هستند. زبان رسمی این کشور، فرانسوی است.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.