گزارش محققان دانشگاه هاروارد؛ جراحی کاهش وزن سبب ایجاد استخوان های ضعیف در نوجوانان می شود

یسکافه: یک مطالعه جدید یک عارضه جانبی نگران کننده در مورد جراحی کاهش وزن نشان میدهد. جوانانی که گاسترکتومی اسلیو، رایج ترین جراحی چاقی را انجام داده اند، استخوان های ضعیفی نیز داشتند.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، دکتر «میریام بریدلا»، استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد، اظهار داشت: «این بدان معنا نیست که آنها نباید این عمل را انجام دهند. در عوض، این تحقیق می تواند پایه و اساس درمان های جدیدی را برای هدف قرار دادن این مشکل استخوانی بوجود آورد، در صورتیکه نوجوانان با مصرف مکمل ها، رژیم غذایی سالم و ورزش های تحمل وزن به حفظ استواری استخوان های خود کمک کنند.»
بردلا اظهار داشت: «اگرچه استخوان های ضعیف تر می تواند به مفهوم خطر بیشتر شکستگی باشد، اما چاقی هم با دیابت و بیماری قلبی مرتبط می باشد.»
در عمل اسلیو گاسترکتومی، بین ۷۵ تا ۸۰ درصد معده برداشته می شود و میزان غذا خوردن را محدود می کند.
محققان در این مطالعه، بیماران ۱۳ تا ۲۴ ساله را که از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در این مطالعه ثبت نام کرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. هر کدام چاقی متوسط تا شدید با شاخص توده بدنی ۳۵ یا بیشتر داشتند.
از بین ۵۴ شرکت کننده، ۲۵ نفر عمل اسلیو شدند و ۲۹ نفر قسمتی از یک گروه کنترل بودند که در مورد رژیم غذایی و ورزش مشاوره دریافت نمودند.
افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند حداقل یک مشکل سلامتی در رابطه با چاقی داشتند، مانند فشار خون بالا یا دیابت نوع ۲، یا شاخص توده بدنی ۴۰ یا بالاتر.
هر شرکت کننده پیش از عمل جراحی و دو سال بعد یک معاینه فیزیکی، آزمایش خون و سی تی ستون فقرات کمری داشت. این سی تی به تعیین کمیت تراکم مواد معدنی استخوان و تعیین استواری استخوان کمک می نماید.
بردلا توضیح داد که کودکان و بزرگسالان چاق استواری استخوانی بالاتری دارند که تا حدی بدین سبب است که وزن تا حدی همانند ورزش های تحمل وزن تأثیر می گذارد.
وی در ادامه اضافه کرد: «کاهش وزن می تواند مقداری از این استواری را از بین ببرد. همچنین، گاسترکتومی اسلیو، قسمتی از معده را که در آن هورمون های مفید برای سلامت استخوان ایجاد می شود، از بین می برد. و از آنجا که افراد کمتر غذا می خورند، احیانا مواد مغذی کمتری نیز دریافت می کنند.»
در این مطالعه، پژوهشگران دریافتند که گروه کنترل بعد از دو سال حدود ۱.۵ نمره، شاخص توده بدنی شأن افزایش پیدا کرد. در همین حال، گروه جراحی بطور متوسط ۱۱.۹ نمره از شاخص توده بدنی شأن را از دست دادند.
محققان خاطرنشان کردند که گروه جراحی افزایش قابل توجهی در چربی مغز استخوان، اما کاهش تراکم و استواری استخوان داشتند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.