سفارش های وزارت بهداشت برای پیش گیری از گرمازدگی در کودکان زیر پنج سال

به گزارش یسکافه، رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت اشاره کرد: شیرخواران و کودکان زیر پنج سال گروه سنی هستند که نسبت به تغییرات دمای محیط لطمه پذیرترند و باید مراقبت بیشتری در این شرایط دریافت نمایند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا لرنژاد با اشاره به اینکه با افزایش دمای هوا در تابستان و به ویژه در مناطق گرمسیری توجه به سفارش های بهداشتی برای پیش گیری از گرمازدگی لازمست، اظهار داشت: افزایش دمای بدن و داغی و قرمزی پوست، فرورفتگی چشم ها، استفراغ یا اسهال و کم شدن ادرار، نبض ضعیف و تنفس تند، گریه و بی قراری و تحریک پذیری و بی حالی و کاهش هوشیاری علایم گرمازدگی در کودکان است.
وی درباب علل بروز گرمازدگی در کودکان، گفت: کم بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات و شیر، پوشیدن لباس زیاد و تنگ، غفلت از کودک و رها شدن در فضای بسیار گرم و بسته نظیر خودرو، مصرف برخی داروها، مبتلاشدن به برخی بیماریهای زمینه ای مثل دیابت کودکان، بیماری فیبروزکیستیک (cystic fibrosis)، بیماریهای کلیوی، اسهال مزمن و برخی موارد دیگر مانند کم وزنی یا اضافه وزن در بروز گرمازدگی در کودکان موثر هستند.
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مهم ترین خطر در گرمازدگی کودکان خطر کم آبی است که در صورت عدم مراقبت کافی حتی می تواند منجر به مرگ در کودک شود، اظهار داشت: زمانی که کودک گرفتار کم آبی می شود، ابتدا بی قرار و تحریک پذیر می شود و اگر کم آبی ادامه پیدا کند کودک خواب آلوده یا گرفتار عدم هوشیاری می شود.
لرنژاد اضافه کرد: کودکی که خواب آلودگی غیرعادی یا عدم هوشیاری دارد، در معرض خطر است و فورا باید با اورژانس تماس بگیرید و به نزدیکترین مرکز درمانی منتقل شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی سفارش های درمان و مقابله با گرمازدگی را چنین تشریح کرد: لباس های کودک را کم کرده و از لباس های گشاد و نخی استفاده کنید. کودک را از نظر تاریخچه تب، احساس داغی و یا درجه حرارت زیر بغل بالای ۳۷.۴ درجه سانتیگراد کنترل کنید.
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خودداری از بردن کودکان به بیرون از منزل و محیط های شلوغ و زیر آفتاب در ساعات اوج گرما و قرار دادن کودک گرمازده در آب ولرم و محیط خنک با تهویه مناسب سفارش دیگر مقابله با گرمازدگی کودکان است، اظهار داشت: از کمپرس سرد روی گردن، کشاله ران و زیر بغل، کودک استفاده کنید. دادن مایعات فراوان و در شیرخواران افزایش دفعات شیردهی، بهترین راه برای جبران کم آبی است. راه پیش گیری از کم آبی در یک شیرخوار یا کودک این است که به او ORS یا مایعات کم نمک و خنک بدهید.
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در آخر سفارش کرد هر مقدار مایعی که کودک بخواهد باید تا آن زمان که وضعیت کودک بهبود یابد به او بدهید و از داروها در زمان کم آبی و گرمازدگی استفاده نکنید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.