۶ گام برای ارتقای سلامت در دوران یائسگی

به گزارش یسکافه، در زمان یائسگی تخمدان ها میزان کمتری استروژن و پروژسترون تولید می کنند که این روند معمولاً در اواخر دهه ۳۰ یا اوایل دهه ۴۰ آغاز می شود و عوارضی هم برای زنان به دنبال دارد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، در حالت طبیعی یائسگی در ۴۵ تا ۵۲ سالگی در زنان اتفاق می افتد؛ نشانه های یائسگی در زنان متفاوت می باشد ضمن اینکه واکنش آنها هم با هم متفاوت است.
بنابر گزارش دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به هر حال برای حفظ سلامت در دوران یائسگی، برداشتن شش قدم ضروری است:
_ مراقبت از موها: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با نازک شدن موها و ریزش مو است. خبر خوب اینست که یک رژیم غذایی مغذی همراه با مصرف مولتی ویتامین ها برای پیشگیری از شکنندگی و خشکی مو می تواند مفید باشد.
_ مراقبت از دندان ها: یائسگی همراه با تغییراتی در سلامت دهان و دندان همچون عقب نشینی لثه ها و افزایش حساسیت های دندانی است. مسواک زدن و استفاده روزانه از نخ دندان همراه با مراجعات منظم به دندان پزشک، استفاده از مقادیر کافی ویتامین D و کلسیم برای کاهش خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان و صحبت با پزشک در رابطه با استفاده از مکمل های ویتامین D، برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندان ضروریست.
_ مدیریت وزن: تغییرات هورمونی دوران یائسگی همراه با کاهش توده عضلانی و افزایش وزن است. کاهش استروژن در واقع منجر به ایجاد چربی در اطراف شکم و باسن می شود. در عین حال انجام حداقل ۳ بار در هفته ورزش های هوازی متوسط و اضافه کردن غذاهای کم کالری به رژیم غذایی، منجر به مدیریت موثرتر وزن در دوران یائسگی خواهد شد.
_ بازسازی پوست: خشکی پوست و به دنبال آن افزایش چین و چروک های پوستی به علت کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی شایع است. برای مقابله با این تغییرات پوستی استفاده از مرطوب کننده های حاوی پروتئین سویا و یا کرم های رتینوئید کم قدرت سفارش می شود. ترکیبات ضد پیری رتینوئیدها ثابت شده است. ضمن این که نوشیدن مقادیر زیادی آب به آبرسانی پوست کمک می نماید.
_ محو کردن لکه های پوست: در شروع یائسگی یا به صورت جزئی تر، هنگامی که بدن برای یائسگی آماده است، سطح هورمون های زنانه همچون استروژن، به صورت قابل توجهی افت می کند و اما سطح آندورژن که هورمون مردانه است؛ به همان مقدار همیشگی در بدن باقی می ماند. در این شرایط بدن شما تجربه افزایش هورمون های مردانه را خواهد داشت. بروز آکنه به صورت معمول در یائسگی موقتی است و بعد از به ثبات رسیدن هورمون ها با گذشت زمان از میان می رود. با این وجود انتخاب رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند، و سرشار از خوراکی های ضد التهاب به منظور کاهش علایم آکنه ضروریست.
_ بهبود روند خواب: مشکلات در ارتباط با خواب در زنان بالای ۴۰ سال بیشتر است. با افزایش سن، بروز تغییرات فیزیکی و هورمونی در بدن زنان، خواب آنان را سبک تر می کند. اختلالات خواب در دوران یائسگی به مراتب شایع تر است. زنان اغلب در طول شب بیدار و در طول روز خسته ترند. گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از پایین بودن سطح استروژن هم امکان دارد این مشکلات را تشدید کنند. خرناس کشیدن در زنان یائسه شایع تر است و می تواند خوابشان را مختل کند. در نظر گرفتن برنامه منظم خواب و بیداری، اجتناب از مصرف سیگار و الکل، اجتناب از کافئین چند ساعت پیش از خواب و انتخاب محیط تاریک با دمای مناسب، تا حد زیادی از مشکلات خواب در رابطه با سن جلوگیری می کند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.