مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد شناسایی ۵۰ غار در خوزستان تاکنون

به گزارش یسکافه، خوزستان مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با تأکید بر لزوم صیانت از غارها، اظهار داشت: غارها ورودی آب های زیرزمینی هستند و اگر آلوده شوند سیستم آب های زیرزمینی نیز به سرعت آلوده می شود.

داوود میرشکار در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری دوم مهرماه به نام روز ملی “غار پاک” اظهار داشت: با عنایت به این که ایران ضخیم ترین لایه آهکی جهان را دارد به منطقه ای غارخیز تبدیل گشته است. غارها ورودی آب های زیرزمینی هستند و اگر آلوده شوند سیستم آب های زیرزمینی نیز به سرعت آلوده می شود.

وی اضافه کرد: ارتفاعات شمالی و شرقی استان خوزستان، همچون مناطق زاگرس مرکزی به شمار می روند. رشته کوه زاگرس در خوزستان دارای قابلیت های منحصر به فرد همچون وجود غارهای خاص است. برمبنای مطالعه درحال انجام شناسایی غارها در استان خوزستان، تا حالا ۵۰ غار در ابعاد متفاوت شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: در خوزستان پنج گونه جانوری غارزی حقیقی داریم که سه گونه آن آندمیک استان خوزستان و کشور هستند. غارزی حقیقی در کل فاقد رنگ است و تنها در بعضی نمونه ها، آثار مایل به صورتی یا قرمز کم رنگ مشاهده می شود. کم رنگی یا بی رنگی این موجودات به قدری است که رگ های خونی از زیر پوست دیده می شود.

بیشتر:
کشف بزرگ ترین غار آبی خوزستان در ” شیرین بهار” اندیکا
لزوم بررسی غارهای تازه کشف شده در خوزستان
کشف شواهدی از «انسان مدرن» در خوزستان
غار پانزده هزار ساله “پبده” لالی در آتش سوخت

میرشکار عنوان کرد: لزوم صیانت از غارها و تقسیم بندی آنها در بخشنامه مدیریت، حفاظت و بهره برداری از غارهای کشور در مصوبه ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۸۹ هیات وزیران بیان شده است.

وی اضافه کرد: غارها، جلوه گاه های دیگری از تنوع ساختاری زمین و مکان هایی متفاوت در سطح سیاره هستند که می توانند ما را به شناختی دیگرگونه از این جهان رازآمیز راهنمایی کنند. غارها اکوسیستم ثابتی دارند و ورود هر گونه آلودگی به آنها می تواند شرایط استاندارد آنها را دستخوش تغییر کند، بدین جهت صیانت از غارها و قرار دادن روز “غار پاک” در تقویم آموزشی یکی از کارهای باارزش انجام شده در سالهای اخیر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار داشت: غارها از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین مخلوقات آفریدگار و حاصل هزاران و شاید میلیونها سال فعالیت زمین هستند. تنوع زیستی منحصر به فرد غارها به عنوان زنجیره های ایزوله از اجزای حیات، اکوسیستم های کاملا خاص و وجود جمعیت و گروههای جانوری مختلف از حشرات که نقش اساسی در زنجیره حیات دارند، اهمیت آنها را بیشتر کرده است.

وی اضافه کرد: با دستکاری و تخریب غارها، زیست این موجودات به ویژه خفاش ها که نقش منحصر به فردی در رویش گیاهان و کنترل حشرات به عنوان یکی از زنجیره های اصلی حلقه حیات غارزیان دارند، در معرض خطر قرار می گیرد.

میرشکار اظهار داشت: در صورت حذف و کاهش جمعیت خفاش های حشره خوار به عنوان آفت زدای طبیعی محصولات کشاورزی و مراتع طبیعی، سلامت اکوسیسم خارج از غار کاملا به خطر می افتد.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.