رئیس مرکز آموزش محیط زیست خبر داد آغاز دوره جدید آموزش محیط بانان از امروز

به گزارش یسکافه، رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان از آغاز دوره جدید آموزش محیط بانان با ۱۳ سرفصل از امروز (۲۲ اردیبهشت) اطلاع داد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا سید ابوالقاسم موسوی در مورد دوره جدید آموزش محیط بانی اظهارکرد: محیط بانان بعنوان ماموران اجرایی محیط زیست، حسب وظایف، مأموریت ها و نحوه خدمتی در میان کارکنان دولت و حتی در قیاس با سایر ماموران یگان های حفاظت، خصوصیت های منحصربه فرد و خاص دارند و به همین نسبت هم می بایست از آموزش ها و مهارت‎ها تخصصی و ویژه بهره مند شوند. از این رو با همکاری فرماندهی یگان حفاظت سازمان، دوره های آموزش محیط بانی با رویکرد نوین و اثربخش در دو حوزه انتظامی و تخصصی محیط زیست طراحی شده است که طی سالجاری با بهره بردن از ظرفیت مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان (واحد کرج) اجرا می گردد.

وی اضافه کرد: نخستین دوره جدید آموزشی سال ۱۴۰۳ از امروز (۲۲ اردیبهشت) به مدت یک هفته برای ۱۰۰ نفر از محیط بانان برگزار می شود که طی این یک هفته چهار سرفصل تخصصی محیط زیستی و ۹ سرفصل انتظامی به آنان آموزش داده خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در نیمه اول سالجاری علاوه بر آموزش محیط بانانی که تابحال آموزش های تخصصی را ندیده اند، برنامه ریزی لازم برای تعیین صلاحیت و شایستگی متقاضیان استخدام در شغل مامور اجرایی محیط زیست – که حدود ۶۰۰ نفر هستند – هم از منظر توانایی جسمانی و روانی و شاخصهای اختصاصی شغل محیط بان انجام شده است و پذیرفته شدگان این دوره که حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود. ابتدا آموزش تخصصی بدو خدمت را طی می کنند سپس به نیروهای محیط بانی کشور اضافه می شوند و به محل خدمت عازم خواهند شد.

وی تصریح کرد: تبیین جایگاه و مأموریت سازمانی، بیماری های حیات وحش، قوانین و مقررات محیط زیست و اطفای حریق همچون سرفصل های تخصصی در این دوره هستند. بازرسی نفر، اصول گشت زنی، اسلحه شناسی، کنترل خشم، امداد و نجات، قوانین و مقررات انتظامی، ضابطین قضایی و زندگی و عملیات در طبیعت همچون سرفصل های انتظامی این دوره آموزشی خواهد بود.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان سازمان در تبیین برنامه های آموزشی محیط بانان تصریح کرد: برای آمادگی جسمانی محیط بانان و توان افزایی آنان در حوزه انتظامی حسب برنامه ریزی انجام شده قرار است که ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها با راهبری فرماندهی یگان حفاظت سازمان شرایط حضور محیط بانان را در نزدیکترین باشگاه های ورزشی و انتظامی محل خدمت فراهم نمایند تا این آموزش ها طی سال به صورت مستمر ادامه یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، موسوی تصریح کرد: طی برنامه ریزی انجام شده، علاوه بر به روز شدن آموزش های تخصصی، برای حدود ۳۰۰ نفر از محیط بانان ورزیده، حسب تشخیص فرماندهان یگان های حفاظت سراسر کشور، دوره آموزش تکمیلی به صورت میدانی با عنوان پودمان «عملیات در طبیعت» با سرفصل هایی شامل عبور از موانع طبیعی، عملیات تعقیب و گریز در شرایط سخت، گشت زنی و عملیات در شب، رانندگی در طبیعت، عملیات امداد و نجات، عملیات اطفای حریق، رصد و تصویربرداری حیات وحش، موقعیت یابی، اتراق در طبیعت، تمرین تیراندازی در حین عملیات، عملیات نجات، زنده گیری و انتقال حیات وحش طراحی شده که قرار است طی سالجاری در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی در شش استان به صورت منطقه ای اجرا شود.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.