جنگلداری اجتماعی طرحی برای نجات جنگل های زاگرس

یسکافه: رییس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی بر لزوم انجام جنگلداری اجتماعی و جلب مشارکت محلی برای کاهش تخریب جنگل های زاگرس تاکید نمود.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا از ۶ میلیون هکتار جنگل های زاگرسی زیراشکوب حدود ۲ میلیون هکتار آن تحت بهره برداری های کشاورزی و باغداریست که در پی استفاده از سموم و آفات کش ها، شکارگرهای طبیعی از بین می روند و این امر موجب طغیان آفات مثل برگ خوار و جوانه خوار بلوط می شود که بر تن درختان زاگرس زخم می زنند.
بیشتر بخوانید:
مشکل اصلی جنگل های زاگرس چیست؟

هاشم موسوی نژاد در گفت و گو با ایسنا نیز به همین موضوع اشاره و افزود: یکی از اشکالات جنگل های زاگرس کشت زیراشکوب است که بیشتر در حاشیه این جنگلها و بخش کوچکی از آن داخل پهنه های اصلی جنگلی به انجام می رسد البته خیلی از عرصه های زاگرسی از «چَرا» لطمه دیده اند. در حقیقت چرا این یکی از مهم ترین مشکلات زاگرس است.

وی با اشاره به برخی دیگر چالش های جنگل های زاگرس اظهار داشت: استفاده از درخت به عنوان سوخت و قطع درخت از مشکلات این عرصه جنگلی است علاوه بر آن کشت بی ضابطه گیاهان دارویی یا استفاده از درخت به عنوان یک فرآورده دارویی، لطمه زا بوده است. به عنوان مثال سقزگیری بسیار انجام و بی ضابطه از آنقوزه و شیرین بیان و… استفاده می شود.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی درباره ی ارتقای وضعیت جنگل های زاگرس اظهار داشت: نخستین اقدام بازگرداندن محلهای خالی شده از پوشش گیاهی به خاستگاه آن یعنی جنگل است. بیشترین برنامه های طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت آن متمرکز بر حوزه زاگرس است و بسیاری از آمارهای مربوط به کاشت یک میلیارد اصله درخت مربوط به توسعه کشت در پولیگون های خالی جنگل های زاگرس است الا اراضی که معارض دارند و کشت زیر اشکوب به انجام می رسد.

وی اذعان کرد: چاره ای جز اجرای برنامه مشارکت اجتماعی در سال ها بعد نداریم تا در این حوزه ها کشت تلفیقی گونه های مثمر درختی مانند سماق، پسته، بنه، فندق، زیتون، گردوی جنگلی، زرشک و زالزالک صورت گیرد و از حالت زراعی بیرون بروند. منافع آن نیز به متصرفان برگردد.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی اشاره کرد: این کار باید در قالب طرح جنگلداری اجتماعی صورت گیرد یعنی یک محدوده بزرگ در عرصه آبخیز استخراج و مشخص شود که در کدام محدوده، چه محصول درختی باید کشت شود.

موسویی نژاد در آخر اظهارکرد: اقداماتی دراین زمینه انجام و شرح خدمات بتازگی تهیه شده است. شرح خدمات محدودی را در نظر گرفته ایم تا در کمترین زمان انجام مطالعه امکان پذیر باشد و در مرحله بعد بتوانند به کاشت درخت بپردازند و در مناطقی که تشکل های جنگلی و تعاونی دارند، کار به آنها واگذار می شود.

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.