آغاز عرضه مراقبت های پرستاری در منزل برای ۲ بیماری در ۶ استان

به گزارش یسکافه معاون پرستاری وزارت بهداشت از آغاز فاز اول طرح عرضه مراقبت های پرستاری در منزل برای دو بیماری و در شش استان کشور اطلاع داد.
دکتر مریم حضرتی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هم اکنون رویکرد وزارت بهداشت حرکت به سمت توسعه خدمات مراقبت در منزل است، اظهار داشت: هم اکنون دیدگاه معاونت پرستاری و وزارت بهداشت به سمت توسعه عرضه خدمات و مراقبت های پرستاری در منزل است که این اقدام با کمک سازمان بیمه سلامت انجام شده و تحول بزرگی در تاریخ عرضه مراقبت در نظام سلامت کشور به حساب می آید.
وی ادامه داد: بر این اساس قرار شد که هم اکنون در حوزه عرضه مراقبت در منزل برای دو بیماری اقدام کنیم؛ به طوریکه مقرر شد عرضه مراقبت های پرستاری در منزل برای بیماران گرفتار سکته های حاد مغزی که در آی سی یو هستند و به اقدام درمانی خاصی نیاز ندارند، بلکه فقط به مراقبت نیاز دارند و بیمارانی که مبتلا به نارسایی های مزمن قلبی پیشرفته هستند که این بیماری هم بسیار شایع بوده و به شکلی بیماری ناتوان کننده به حساب می آید، از جانب سازمان بیمه سلامت به مدت یک ماه تحت پوشش بیمه ای قرار گیرد و با تعرفه مشخص مراقبت در منزل برای این بیماران در شش استان کشور صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه پس از یک ماه و انجام بررسی ها بر روی نتایج این برنامه، از راه سازمان بیمه سلامت، معاونت درمان و معاونت پرستاری این اقدام کشوری می شود، افزود: در این صورت مردم در سطح کشور می توانند با پوشش بیمه ای و تعرفه مشخص، مراقبت های مورد نیازشان را در منزل دریافت نمایند. البته این برنامه چندی قبل پایلوت شد و هم اکنون فاز اول آنرا اجرا کرده ایم که در شش استان در حال اجراست. امیدواریم تا پس از ماه رمضان نتایج آن اعلام گردد و بتوانیم این طرح را کشوری نماییم.
حضرتی با اشاره به اینکه شایع ترین علت مرگ و میر در جهان و ایران بیماری های غیرواگیر هستند، اظهار داشت: از شایع ترین بیماری های غیرواگیر هم دو بیماری سکته های مغزی و نارسایی های قلبی هستند. تحقیقات نشان می دهد که عرضه مراقبت در منزل برای این بیماری ها می تواند هزینه های درمانی را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داده و ضریب اشغال تخت را در بیمارستان ها به طرز قابل ملاحظه ای کم کند. در عین حال این اقدام رضایتمندی بیماران را هم افزایش می دهد؛ چونکه مردم ترجیح می دهند در خانه و کنار خانواده شان مراقبت دریافت نمایند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت همینطور اظهار داشت: ازاین رو هم اکنون برای این دو بیماری مراقبت در منزل را در شش استان انجام می دهیم و امیدواریم بتوانیم این اقدام را به تدریج در کشور و برای سایر بیماری ها هم گسترش دهیم.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.